als het misgaat

Niet elke zwangerschap komt tot een goed einde. Soms gaat het mis. Ook dan kun je een beroep op ons doen.

voor de eerste controle
Al vroeg in de zwangerschap kan het misgaan. Soms zelfs al voordat je bij ons op controle bent geweest. Maar ook dan kun je ons bellen, als je bloed verliest of pijn in je buik hebt. Gelukkig betekent bloedverlies niet altijd dat je een miskraam hebt. Het kan ook onschuldig zijn.

bloedverlies
Verlies je bloed en/of heb je buikkrampen? Dan wil dat niet meteen zeggen dat je een miskraam hebt.
• Als je gevreeën hebt, kun je bijvoorbeeld ook wat bloed verliezen.
  Je baarmoedermond bloedt nu eenmaal wat gemakkelijker als je zwanger bent.

• Van een flinke blaasontsteking kun je pijn in je onderbuik hebben die lijkt op
   menstruatiepijn. En soms zit er bij een blaasontsteking bloed in je plas.

• Je kunt ook een innestelingsbloeding hebben. Ongeveer negen dagen na de
   bevruchting graaft het bevruchte eitje zich in de baarmoederwand in. Daar kun je ook
   een beetje van bloeden.
Neem, als je het niet vertrouwd, altijd contact met ons op.

een nare ervaring
De eerste 16 weken zijn het belangrijkst voor de aanleg van je baby. In die periode kan er iets misgaan in de ontwikkeling van je kindje. Dan kun je een miskraam krijgen. Je lichaam zorgt er dus voor, dat een vruchtje dat weinig levenskansen heeft, zich niet verder ontwikkelt. Dat klinkt logisch. Maar het blijft een nare ervaring, waar je veel verdriet van kunt hebben.

bel ons als je het niet vertrouwt
We komen bij je langs als het nodig is. Of we laten een echo maken. We nemen altijd het zekere voor het onzekere. We begeleiden je graag in zo’n onzekere periode. En als dat nodig is, sturen we je meteen door naar een gynaecoloog.

informatieblad miskraam

Hierin staat hoe je een miskraam herkent, wat de mogelijke oorzaken zijn en wat je moet doen.
Download hier het informatieblad.