bloedonderzoek

Bij de het intakegesprek krijg je twee formulieren mee voor bloedprikken. Met deze formulieren ga je naar LabNoord. De verloskundige duidt op het formulier aan wat er getest moet worden.

standaard wordt getest:
–         bepalen bloedgroep
–         bepalen rhesus D-factor
–         bepalen rhesus c-factor
–         IEA Irregulaire Erytrocyten Antistoffen (antistoffen tegen bloedgroepen
          anders dan je eigen)
–         HIV
–         Lues (geslachtsziekte)
–         Hepatitis B*
–         Hb (Hemoglobine)**

De uitslagen worden binnen 2 werkdagen naar de praktijk gestuurd. Tijdens de 2e afspraak bij de verloskundige worden deze met je besproken. Wij bellen je alleen over de uitslag als daar aanleiding toe is; dus hoor je niets, dan is alles in orde.

* Als je Hepatitis B hebt wordt je kindje na de bevalling gevaccineerd. Twee keer in de eerste 2 uur na de bevalling en daarna nog een aantal keer via het consultatiebureau. Dit wordt gedaan om de kans op overdracht op de baby te verkleinen.

** Bij Hb tekort krijg je ferrotabletten (“ijzertabletten”)

op indicatie
Als er aanleiding toe is, wordt in de loop van de zwangerschap extra bloedonderzoek gedaan.
Dit is het geval:
–         als er bij jou risicofactoren voor diabetes mellitus (suikerziekte) of diabetes
          mellitus gravidarium (zwangerschapssuikerziekte) aanwezig zijn.
–         als je rhesus D negatief bent. Dan wordt een foetale rhesus D typering
          gedaan. Dit wil zeggen van je ongeboren kind; hiervoor wordt jouw bloed
          gebruikt. Als je kind rhesus D positief is dan krijg je Anti-D bij 30 weken
          zwangerschap en na de bevalling.
–         als je rhesus c negatief bent. Dan volgt een nieuwe IEA controle. Indien IEA
          gevonden worden verwijzen wij je naar de gynaecoloog voor verder
          onderzoek.

combinatietest
De combinatietest bestaat uit een bloedonderzoek en een echo, de nekplooimeting. Kies je voor de combinatietest dan laat je eerst bloed prikken bij LabNoord. De verloskundige geeft je een formulier mee. De echoscopiste bespreekt met jou de uitslag van het bloedonderzoek en van de NT-meting.