zwangerschapsklachten

Zwangerschapsklachten horen erbij. Dit wil echter niet zeggen dat je er niets aan kunt doen. Een aantal klachten kun je voorkomen of verminderen. De tips die we geven kunnen je hierbij helpen.
Tijdens de hele zwangerschap geldt: luister goed naar je lichaam en neem contact op met de verloskundige als je ongerust bent.

bandenpijn
Bandenpijn voelt als plotse steken in de liezen. De pijn kan doortrekken tot in de schaamlippen. De baarmoeder hangt vast aan banden. Door de groei van de baarmoeder rekken deze banden en dit kan pijn veroorzaken. Bandenpijn komt vooral in het begin en aan het eind van de zwangerschap voor. De pijn kan erger worden bij niezen en hoesten, dit geeft extra druk tegen de banden.
Tips:
– pas je ritme aan, sta niet te snel op uit bank of stoel.
– ondersteun je buik met je handen als je moet niezen of hoesten.
Je kunt bandenpijn nooit helemaal voorkomen.

blaasontsteking
Heb je, meermaals op een dag, harde buiken die niet regelmatig komen en niet gepaard gaan met bloedverlies, dan kan dit wijzen op een blaasontsteking. Een blaasontsteking leidt vaak tot het onregelmatig samentrekken van de baarmoeder en kan een vroeggeboorte veroorzaken. Daarom moet een blaasontsteking behandeld worden.
Wat moet je doen?
Als je de klachten hebt, moet je je urine laten testen bij de huisarts. Als je een ontsteking hebt, krijg je een antibioticakuur. Na twee dagen verdwijnen de klachten. Uiteraard mag je ons altijd bellen als je ongerust bent.

bloedverlies
Bloedverlies in het begin van de zwangerschap komt regelmatig voor. Het is vaak onschuldig en geen reden tot ongerustheid. Bloedvaatjes in de baarmoeder kunnen springen doordat er druk gezet wordt, bijvoorbeeld bij niezen, plassen, poepen, of vrijen. In dat geval krijg je helderrood bloedverlies, nadien iets bruinig of helemaal niets meer. Of je merkt het bloedverlies bij het afvegen na de toiletgang. Indien dit bloedverlies meteen stopt is er geen reden tot ongerustheid.
Wanneer bel je de verloskundige? Bij helderrood bloedverlies met stolsels, of bij menstruatie-achtig bloedverlies. Ook bij bloedverlies na 14 weken bel je altijd de verloskundige.
Lees ook het informatieblad over de miskraam.

harde buiken
Harde buiken zijn een oefening van de baarmoeder om samen te trekken. Meestal zijn ze niet pijnlijk en komen ze niet regelmatig. Harde buiken doen zich het vaakst voor aan het eind van de zwangerschap. Je lichaam bereidt zich voor op de bevalling. Sommige vrouwen hebben nooit harde buiken. Dit wil niet zeggen dat de bevalling dan moeilijker verloopt. Als je veel last hebt van harde buiken zal de verloskundige je adviseren om je urine te laten testen op blaasontsteking.
Wanneer bel je de verloskundige? Als de harde buiken pijnlijk zijn en regelmatig komen. Zolang de harde buiken niet pijnlijk zijn en niet regelmatig komen, is er niets aan de hand.

Tip:
– doe het het wat rustiger aan. De baarmoeder is een spier. Als je het drukt hebt of je
  bent erg gespannen, dan reageert je baarmoeder daar op.

kuitkrampen
Au! Je kuit schiet in een kramp! Een veel voorkomende klacht, voor ‘s nachts. De oorzaak voor het ontstaan van kuitkrampen is niet duidelijk.
Tips:
– strek het pijnlijke been en beweeg de tenen richting je neus om zo voorzichtig de
  kuitspier te strekken.

– neem voor het slapengaan een wisseldouche, dus afwisselend koud en warm water.
  Dit stimuleert de doorbloeding in de benen.

– een korte wandeling maken of de kuiten voor het slapengaan masseren geeft soms
  verlichting

maagzuur en misselijkheid
Door verslapping van de maagklep, onder invloed van zwangerschapshormonen, kan maagzuur ontstaan. Vooral in de laatste weken van de zwangerschap kan deze kwaal erg vervelend worden.
Tips:
– drink geen koolzuurhoudende dranken
– eet niet te laat ’s avonds en eet niet te gekruid
– neem geen te grote porties, maar kleine beetjes verdeeld over de dag
– af en toe wat blanke- of vanillevla eten helpt bij veel zwangeren
– rechtop zitten en eventueel wat rechter slapen kan ook helpen
pre-eclampsie / HELPP-syndroom
In de volksmond wordt deze aandoening zwangerschapsvergiftiging genoemd. Dit is echter een verouderde term. Er is namelijk geen sprake van een gif, wel van een risico. De stichting hellp-syndroom geeft op haar website duidelijke informatie over pre-eclampsie / HELPP-syndroom en hoe je de klachten kunt herkennen.
rug- en bekkenklachten
Tijdens de zwangerschap treedt er onder invloed van hormonen een natuurlijke verweking van de gewrichtsbanden op. Als dit niet zou gebeuren, zou het kindje bij de bevalling niet door het bekken kunnen. Maar het kan wel klachten veroorzaken, zoals pijn in het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen en/of aan de zijkant van de bovenbenen. Sommige vrouwen hebben gedurende de hele zwangerschap last van rug- en bekkenklachten, andere helemaal geen.
Tips:
– zorg voor een goede houding. Dit is heel belangrijk om klachten te voorkomen en te
  genezen. Lees ook de Folder preventie rug- en bekkenklachten

– volg een zwangerschapscursus
– kijk voor een individuele therapie bij Pelvicum of Oefentherapie Cesar ‘t Noorderbad
urineverlies
Urineverlies tijdens de zwangerschap wordt veroorzaakt door de verslapping van de bekkenbodemspieren en de druk van de baarmoeder op deze spieren. Veel zwangeren hebben er last van. Het is erg vervelend, maar heel normaal. Door je bekkenbodemspieren te oefenen kan je urineverlies verminderen en soms zelfs helemaal stoppen.
– volg een zwangerschapscursus
– kijk ook eens bij Pelvicum bekkenfysiotherapie
– download onze folder “ongewild urineverlies”
vermoeidheid
Er verandert veel in je lichaam. Daardoor kan je sneller en vaker moe zijn dan anders. Vermoeidheid hoeft niet altijd te betekenen dat je ijzertekort hebt. De meeste zwangeren hebben in het begin van de zwangerschap en rond de 30 weken last van vermoeidheid.
Tips:
– ga op tijd naar bed en probeer ook overdag een moment van rust in te lassen
– zorg voor voldoende beweging en buitenlucht.
vocht vasthouden (oedeem)
Een beetje oedeem is normaal tijdens de zwangerschap. Vooral aan het einde van de zwangerschap of in de zomer komt het vaker voor dat je vocht vasthoudt in handen, voeten en gezicht. Vocht vasthouden kan in principe geen kwaad, zolang het niet gepaard gaat met een verhoogde bloeddruk. Oedeem kan namelijk een teken zijn van een verhoogde bloeddruk.
Wanneer bel je de verloskundige? Als het vocht plotseling erg toeneemt, zeker als dit gepaard gaat met een misselijk gevoel of hoofdpijn. In dat geval moet je je bloeddruk even laten meten.

Tips:
– drink veel, liefst water. Juist door veel te drinken is je lichaam beter in staat om
  extra vocht af te voeren.

– wisselbaden met koud en warm water stimuleren de bloedsomloop.
– een koud voetbad kan verlichting geven, vooral in de zomer.
– doe op tijd je ringen af, anders is er geen bloedtoevoer meer mogelijk naar je
  vingers.

– las dagelijks een moment van rust in, waarbij je met je voeten hoger gaat liggen dan je lichaam. Je kunt ook het voeteneind van je bed wat ophogen.